Låt oss sköta bokslut och årsredovisning åt ditt företag
Oavsett om du är ensamföretagare eller arbetar inom ett större företag är ett årsbokslut ett måste. Denna dokumentation är en summering av ett helt räkenskapsårs bokföring, vilken inkluderar transaktioner och händelser som reflekterar företagets resultat under perioden. Genom årsbokslutet får man en klar bild av företagets framsteg över året. För att vara adekvat, bör ett årsbokslut innehålla en balansräkning som detaljerat visar företagets tillgångar, skulder och eget kapital vid räkenskapsårets slut. En resultaträkning som redogör för årets utgifter, inkomster och nettoresultat tillsammans med ytterligare information som kompletterar balans- och resultaträkningen ska också finnas med. Korrekt rapportering av skattemässiga justeringar är också ett krav i årsbokslutet. Årsbokslutet är således inte enbart en avgörande del i företagets rapporteringsprocess, men också en ovärderlig resurs för att styra företagets framtid.
De 4 delarna av årsredovisning
Balansräkning
Balansräkningen är ett dokument som speglar ett företags ekonomiska status vid en specifik tid, oftast vid slutet av räkenskapsåret. Det är genom denna som man kan få information om företagets tillgångar och dess skulder. Det är ett grundläggande krav att totalen av företagets tillgångar ska motsvara summan av dess skulder för att visa på en ekonomisk balans. Denna rapport utgör en av de fundamentala delarna i en komplett årsredovisning.
Resultaträkning
Hur en resultaträkning ska ställas upp regleras i årsredovisningslagarna, men påverkas även av vilken normgivning företaget följer. Resultaträkningen, som är en detaljerad rapport över företagets ekonomiska prestationer under ett räkenskapsår, baseras på en beräkning av företagets samtliga intäkter och utgifter. Denna rapport är den andra centrala komponenten i en årsredovisning. Hur resultaträkningen ställs upp regleras i årsredovisningslagarna.
Noter & tilläggsupplysningar
Ett företag ska lämna noter och tilläggsupplysningar till de olika posterna balansräkningen och resultaträkningen i årsredovisningen och årsbokslutet. Noterna är till för att specifiera innehållet i resultat- samt balansräkningen. Här kan man utläsa exempelvis hur tillgångar och skulder har värderats.
Förvaltningsberättelse
Förvaltningsberättelsens innehåll och dess utformning regleras i årsredovisningslagen. Förvaltningsberättelsen är en narrativ beskrivning av de mest betydande händelserna som inträffat under och efter det avslutade räkenskapsåret. Syftet är att framföra viktig information som inte framgår av balansräkning, resultaträkning eller noter men som är betydande.
Skicka en förfrågan idag!
Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss!
Behöver du hjälp omgående? klicka här